De marketing van FunX concentreert zich rondom evenementen. Tweemaal per jaar pakt FunX groots uit met een eigen evenement met een ruim voortraject, te weten de FunX Music Awards en De DiXte 1000. Weken voor de uitreiking van de FunX Music Awards en de uitzending van de DiXte 1000 begint de promotie via internet en radio zodat luisteraars hun favorieten bekend maken. Dit gaat gepaard met radiopromotie, online advertenties en buitenreclame als ook een televisie commercial. Op het evenement zelf wordt de aankleding geheel op maar in beeldstijl van het evenement verzorgd.
FunX was mediapartner van een aantal festivals en evenementen in 2014: Festival Pal Mundo, Encore Festival, Latin Village, Rotterdam Unlimited en Appelsap. De ‘glazen’ mobiele studio van FunX werd hiervoor op de locatie ingericht en de belangrijkste optredens werden live uitgezonden. Zowel op Appelsap als Latin Village werden de uitzendingen ook in video gestreamd.
Sinds 2013 organiseert FunX zogenoemde zenderbrede acties voor haar luisteraars. In 2014 werd dit met succes gecontinueerd. In diverse programma’s op de radio worden hierbij gedurende een week kaarten weggeven voor prominente concerten of evenementen onder de noemer ‘FunX Presents’. Dit heeft een grote aantrekkingskracht op het publiek en vergroot de verbinding tussen de programma’s. De organisatoren van deze evenementen nemen op hun beurt het FunX-logo mee in hun communicatie, zoals op tickets, posters en flyers.
Tijdens de eerste editie van de FunX Music Awards lanceerde FunX ook haar nieuwe huisstijl. Oranje heeft plaats gemaakt voor groen en magenta. Paars is verankerd gebleven in het logo. Het logo en de beeldtaal kregen een nieuw jasje dat past bij de identiteit van het station; jong, urban, verrassend en onderscheidend. De nieuwe huisstijl is doorgevoerd in alle uitingen van het merk.
Het station kreeg met de nieuwe huisstijl ook een andere slogan. ‘Welkom bij jezelf’, dat sinds de oprichting van FunX in 2002 in gebruik was, maakte plaats voor ‘The Sound Of The City’. Deze titel was reeds in gebruik als benaming van het lokale middagprogramma. Het lokale programma draagt sinds eind 2014 de nieuwe naam Jouw Stad.
FunX heeft als doel om de stadsjeugd te bereiken en te bedienen met aansprekende professioneel gemaakte programma’s. FunX is daar uitermate goed in geslaagd. Uit recent onderzoek van Motivaction (mei 2014) blijkt dat FunX wekelijks 16% van haar kerndoelgroep (15-24 jaar) bereikt in de vier grote steden. Ze neemt daarmee een vijfde positie in na Radio 538, Q-Music, Sky Radio en 3FM. Kortom, FunX is het best beluisterde lokale radiostation in de vier grote steden onder jongeren en jongvolwassenen.
Het radiostation scoort goed onder jongeren in de leeftijd 20-24 jaar en midden opgeleide segment. FunX heeft in Amsterdam en Rotterdam meer luisteraars dan in de andere steden.
Het bereikonderzoek werd uitgevoerd door Motivaction onder auspiciën van het NLO (Nationaal Luisteronderzoek) en werd voor het eerst in deze nieuwe vorm uitgevoerd. De cijfers zijn niet vergelijkbaar met eerder bereikonderzoek uitgevoerd door Ipsos vanwege verschil in methode en steekproef. FunX en NPO beschouwen het Motivcation onderzoek daarom als nulmeting. In 2015 wordt opnieuw bereikonderzoek uitgevoerd door Motivaction.
“Super leuk interview vanochtend”
Treatjexx op Instagram
Google+