Op FunX.nl kunnen bezoekers terecht voor het laatste nieuws over muziek, actualiteiten, evenementen en de programma’s van FunX. Daarnaast biedt de site plaats voor nieuwe muziek, videoclips, videoproducties van de beeldredactie en de XChart, dé urban hitlijst van Nederland. Deze wordt wekelijks op de website gepubliceerd. Luisteraars stemmen via FunX.nl hun favoriete muziek naar de top.

btn_gr_top

“Internet is de schakel in het crossmediaal werken. Actuele onderwerpen worden eerst online opgepakt en dan uitgebreid en verdiept on air en in beeldreportages.”

 

btn_gr_top

KAVITA

Internetredacteur

Hoe kwam je bij FunX terecht, en wat heb je tot nu toe allemaal gedaan?
“Ik ben in 2010 tijdens mijn studie Journalistiek bij FunX begonnen als verslaggever in Amsterdam. Daarna heb ik een jaar bij een ander mediabedrijf gewerkt, waarna ik gevraagd werd om in Utrecht als verslaggever te werken. Na Utrecht, deed ik hetzelfde in Rotterdam, maar dan parttime. De rest van mijn uren vulde ik als webredacteur. Nu houd ik me iets langer dan een jaar volledig bezig met alles wat er online gebeurt met betrekking tot FunX. Als het nodig is, val ik weer in als verslaggever of producer.”

Waarom heb je nu voor het vak redacteur gekozen?
“Redacteur zijn bij FunX is een hele gevarieerde functie. Ik heb voor deze functie gekozen, omdat mijn werk nooit verveelt. Zo ben je elke dag sowieso bezig met de meest uiteenlopende onderwerpen en ben je een crossmediale schakel. Daarnaast is het ook nog eens heel leuk om te weten dat het werk dat je produceert, door heel veel mensen wordt gelezen/bekeken.”

FunX heeft in december 2014 meer dan 1 miljoen unieke bezoekers bereikt. Met welk artikel heb jij hier een grote bijdrage aan geleverd?
“Er zijn in december een paar grote uitschieters geweest die ik heb geschreven. Bijvoorbeeld ‘Marokkaans Egyptisch model uit A’dam siert Vogue in VS’. Dit artikel is een voorbeeld van hoe een onderwerp net iets anders aangepakt wordt door FunX ten opzichte van andere Nederlandse media. Het nieuwtje was al voorbij gekomen op een aantal Nederlandse media, maar naar mijn mening niet op de juiste manier. Overal werd namelijk geschreven dat het om een Nederlands model ging. Klopt, ze woont in Nederland. Aan de andere kant: als er sprake was van negatief nieuws, dan waren haar Egyptisch/Marokkaanse roots hoogstwaarschijnlijk juist genoemd. Daarom besloot ik om het bericht anders te schrijven vanuit FunX. Dat werd erg gewaardeerd door onze website/social media-bezoekers. Uit de reacties op het artikel bleek dat zij het met me eens waren.”

Hoe heeft de internet-afdeling zich in 2014 ontwikkeld?
“Het aantal unieke bezoekers op de website is flink toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral via social media weten we onze doelgroep steeds beter te bereiken. Ook de FunX App heeft een grote meerwaarde. Met deze app kunnen luisteraars een APP’je naar de studio sturen en zo meteen in contact komen met de dj’s van de show die dan bezig is. Deze interactie met de luisteraars vind ik geweldig! Al die reacties kunnen ook gebruikt worden om leuke content voor de website mee te creëren.

Toen Morad & Shay bijvoorbeeld kaarten weggaven voor een concert van Nicki Minaj, kregen luisteraars de opdracht om een foto van zichzelf te maken in hun mooiste roze outfit. Door die via de FunX App in te sturen, maakten ze kans op kaarten voor het concert. Tijdens die actie, heb ik van de inzendingen die binnen kwamen, een collage gemaakt voor de FunX social media. Hier kregen we heel leuke reacties op. Daarnaast is het een slimme actie om luisteraars aan je show te binden (crossmediaal werken!). Dit alles werkt zeer motiverend om nog beter mijn best te doen om leuke/goede content te produceren.”

Van welke reacties op social media word jij enthousiast?
“Als je een artikel schrijft en publiceert, moet je er rekening mee houden, dat niet altijd alles meteen begrepen of gewaardeerd wordt. Kortom, je hebt te maken met zowel positieve als negatieve reacties. Toch is het mooi om te zien hoe de reacties zich ontwikkelen tot discussies, bijvoorbeeld op onze Facebook-pagina. Soms gaan de discussies nergens over, maar vaak genoeg worden de reacties ook goed beargumenteerd.”

Kun je wat meer vertellen over de contentsamenwerking tussen radio, internet en beeld?
“Van de drie media, is internet het snelst. Daarom is het streven om de samenwerking tussen de drie disciplines zo goed mogelijk te laten verlopen. Een manier is bijvoorbeeld om actuele onderwerpen eerst via internet op te pakken, uit te breiden middels interviews op de radio en in beeld en vervolgens daarmee weer te verdiepen online. Maar dit is niet de enige manier. De wisselwerking kan op verschillende manier plaatsvinden. Zo komt er vaak genoeg content vanuit radio richting internet om zo verdieping te bieden.”

Waarom zijn de lokale artikelen op de stadspagina’s ook belangrijk om te schrijven?
“De lokale artikelen op de stadspagina’s zijn een aanvulling op de lokale shows in de G4 steden. Deze artikelen verschillen van de andere artikelen die gepubliceerd worden, want het gaat echt om Amsterdamse, Utrechtse, Haagse of Rotterdamse onderwerpen. Hiermee krijgen de vier steden waar FunX in de ether uitzendt, extra aandacht. Ook op deze manier kom je als zender dichter bij de luisteraar in de Randstad door lokale gebeurtenissen uit te lichten.”

leesmeer

“Ik vind funx een leuke zender om muziek te luisteren je hoort de laatste nieuwtjes en in het weekend hoor je wat er te doen is.”

Rosita op FunX.nl

HET APP’JE

In de gratis mobiele FunX app kunnen smartphone en tablets gebruikers van iOS en Android sinds vorig jaar ook live communiceren met de studio. FunX lanceerde de nieuwe optie ‘het app’je’ waarbij luisteraars naast een geschreven bericht ook een ingesproken bericht of foto kunnen sturen. Het is nu nog laagdrempeliger om mee te praten met de onderwerpen in de show, waardoor de shows steeds interactiever worden.  Met behulp van de app-functie zijn er ook diverse winacties opgezet waarbij luisteraars gevraagd wordt een foto te uploaden of een fragment uit een track te zingen. Via de app kunnen luisteraars ook hun favoriete track aankondigen op zender.

toplicht

FUNX.NL

Op FunX.nl kunnen bezoekers terecht voor het laatste nieuws over muziek, actualiteiten, evenementen, spraakmakende gebeurtenissen en de programma’s van FunX. Daarnaast biedt de site plaats voor nieuwe muziek (XTips), videoclips, videoproducties van de beeldredactie en de XChart, dé urban hitlijst van Nederland. Deze wordt wekelijks op de website gepubliceerd. Luisteraars stemmen via FunX.nl hun favoriete muziek naar de top.

In de tweede helft van 2014 nam het aantal webbezoekers gestaag toe naar een maandelijks gemiddelde van 750.000. Het hoogtepunt werd bereikt in december toen ruim 1 miljoen bezoekers FunX.nl wisten te vinden (ComScore, jul-dec 2014).

De populairste content op FunX.nl wordt gevormd door de elf audiostreams bestaande uit de vijf radio-edities NPO FunX, FunX Amsterdam, FunX Rotterdam, FunX Den Haag en FunX Utrecht en zes specialistische radiostreams. Afgelopen jaar werd afscheid genomen van de Desi stream en kwam HipHop weer terug in het portfolio. Daarnaast heeft FunX ook de specialistische streams  Arab, Dance, Latin, Reggae en SlowJamz. Deze audiostreams zijn naast via internet ook te beluisteren via de FunX Radio App.

Afgelopen jaar is begonnen met de voorbereidingen voor de nieuwe website van FunX welke in 2015 gelanceerd wordt. FunX blijft gebruik maken van open source CMS Joomla, maar de vormgeving en layout wordt geheel voor het station samengesteld.

toplicht

SOCIAL MEDIA

Social media zijn voor een jongerenzender als FunX een natuurlijk onderdeel van het contact met de luisteraars. Actuele en spraakmakende onderwerpen uit de radioprogramma’s worden snel via social media verspreid. Mede hierdoor bereikt FunX regelmatig het landelijke nieuws.

In 2014 is de social media strategie verder uitgebreid. De focus ligt op Facebook, Twitter en Instagram. Voor radiofragmenten maakt FunX gebruik van Soundcloud en voor beeldproducties van YouTube. Op Facebook heeft FunX eind 2014 ruim 60.000 likes, een groei van 100% ten opzichte van het jaar ervoor. De Twitter account telde ruim 17.000 volgers  en op Instagram volgden circa 3500 luisteraars FunX.

toplicht

“Kijk daarom hou ik van FunX. Zo kan je ook een artikel schrijven”

Een luisteraar op Facebook

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur