ONLINE

<< PORTFOLIO

Op FunX.nl kunnen bezoekers terecht voor het laatste nieuws over muziek, actualiteiten, evenementen en de programma’s van FunX. Daarnaast biedt de site plaats aan nieuwe muziek, videoclips, videoproducties van de beeldredactie en de XChart, dé urban hitlijst van Nederland. Deze wordt wekelijks op de website gepubliceerd. Luisteraars stemmen via FunX.nl hun favoriete muziek naar de top.

“We werken bij FunX als een kleine familie en ik denk dat heel veel andere redacties daarvan kunnen leren. Hoe beter je elkaar kent, hoe diverser je redactie is, des te beter je product wordt.”

Burç

Internetredacteur

INTERVIEW

Hoe kwam je bij FunX terecht?
“Ik ontdekte FunX per ongeluk op de radio. Dat was tijdens één van de velen afdwalingen om huiswerk te ontwijken. Daardoor belandde ik via de radio al in 2003 op het FunX-Forum, een deel van de FunX-website dat destijds zeer populair was. Ik was een vaste bezoeker en criticus en werd daardoor door een aantal leden op datzelfde forum geadviseerd om te solliciteren bij FunX. Ik was blijkbaar altijd met de zender bezig. Ik herinner me zelfs dat er hele topics gestart werden waarin mensen schreven waarom FunX mij zou moeten aannemen.

Uiteindelijk werd ik gebeld door iemand die zei dat hij voor FunX werkte. Hij had wat vragen voor me. Het gesprek duurde voor mijn gevoel een uur en middenin vertelde hij doodleuk dat hij de directeur van FunX was. Hij zag iets in mij, een soort FunX-gevoel en wilde mij leren kennen. In dat gesprek vertelde hij dat ik kon beginnen als moderator van het FunX-forum. MAAR… Ik zat echt NIET te wachten op een baantje voor ‘nerds’.

Mijn toenmalige vriendin wist mij te overtuigen om de baan bij FunX aan te nemen, omdat ik het geld goed kon gebruiken en eigenlijk betaald zou krijgen voor iets dat ik al dagelijks deed. Ik studeerde destijds op een steenworp afstand van de Haagse redactie waar ik de werkzaamheden mocht uitvoeren, dus dat kwam goed uit. Zo werkte ik dus ineens officieel 12 uur per week bij FunX als moderator.

In de maanden daarna zat ik niet 12, maar wel meer dan 24 uur per week op de Haagse redactie. Dat was een kleine familie die elkaar enorm scherp hield. Hier vandaan kwamen de talkshow, een aantal lokale items en het werd uiteindelijk zelfs de plek van de internetredactie. Ik was dat jaar gestopt met mijn opleiding en besloot er een jaar tussenuit te gaan. In dat jaar zette ik samen met Henry Timisela (destijds programmaleider van FunX Utrecht) de nieuwe website op. Nadat de site klaar was, vroeg de internetmanager of ik webredacteur wilde worden.”

Wat maakt FunX uniek in de mediawereld? 
“FunX is diversiteit, dat klinkt na al die jaren cliché, maar twaalf mensen met bijna identieke achtergronden blijven in dezelfde sloot varen. Zet je een Nederlander, Turk, Colombiaan, Marokkaan, Antiliaan, Surinamer, Indo en een Ghanees bij elkaar, dan zit je op open zee en reiken de mogelijkheden tot aan de horizon. Iedereen heeft een eigen ‘scene’ en weet wat daarin leeft. Dat leggen wij op tafel. FunX is een soort gemixte familie waarbij iedereen zijn eigen gerechten van huis meeneemt. In families ontstaan discussies en die gesprekken leiden ertoe dat onze onderwerpen nóg scherper in radioshows of op het internet gebracht kunnen worden. Het gaat soms door bijna alle lagen van de samenleving op onze redactie, voordat het naar de luisteraar gaat. Dat maakt onze items zo sterk en herkenbaar voor onze jongeren.”

Met welke verbetering in 2015 ben jij erg tevreden?
De muziekkeuze van FunX waarin de flavours meer terug zijn gekomen of extra aandacht krijgen zie ik als het grootste verbeterpunt. Ten tweede de resultaten van de internetredactie en dan met name in de zomer. We leggen de lat bij Team Internet ieder jaar hoog en weten het vaak toch te halen met bezoekersaantallen die radicaal stijgen. In de jaren hiervoor hadden we dalingen in de zomer, maar daar hebben we dit jaar niets van gevoeld. Doordat we ons dit jaar nog beter zijn gaan richten op verschillende manieren waarop onze artikelen nóg beter kunnen scoren op social media en bezoekers naar de website trekken, zijn de cijfers sky rocket gestegen. Ik herinner me nog goed dat ik dit jaar van spanning om 03.30 uur in de ochtend wakker ben geworden om het totaal aantal bezoekers van de dag te checken. Overigens is ook het testen met verschillende shifts goed bevallen en daarom volledig toegepast in het nieuwe jaar.

Wat heb jij van de FunX-luisteraar geleerd?
“Als medewerker voel je dat FunX een familie is, maar dat is het ook naar buiten toe. Luisteraars voelen zich betrokken bij FunX en willen gehoord worden. Dat merk je in de berichten die we ontvangen, dat merk je op festivals en feesten. Hadden we maar de ruimte om alle jongeren landelijk via de FM te bereiken.”

Van welke reacties op social media word jij enthousiast? 
“De reacties die we tijdens de FunX Music Awards op social media ontvingen. Mensen vanuit de hele wereld keken live mee via internet en maakten daar foto’s van. Ik zorgde die avond voor de social media updates met FunX-dj Morad en dat was bijna iedere minuut een sprong van geluk. Mensen vonden het zo tof.”

toplicht

DE FUNX APP

In de gratis mobiele FunX App kunnen smartphone- en tabletgebruikers van iOS en Android live communiceren met de studio. FunX lanceerde de nieuwe optie ‘het App’je’ waarmee luisteraars naast een geschreven bericht ook een ingesproken bericht of foto kunnen sturen. Het is nu nog laagdrempeliger om mee te praten over de onderwerpen in de show, waardoor de programma’s steeds interactiever worden. Met behulp van de app-functie zijn er ook diverse winacties opgezet waarbij luisteraars gevraagd wordt een foto te uploaden of een fragment uit een track te zingen. Via de app kunnen luisteraars ook hun favoriete track aankondigen op zender.

SOCIAL MEDIA

Social media zijn voor een jongerenzender als FunX een natuurlijk onderdeel van het contact met de luisteraars. Actuele en spraakmakende onderwerpen uit de radioprogramma’s worden snel via social media verspreid. Mede hierdoor bereikt FunX regelmatig het landelijke nieuws.

In 2015 is de socialmediastrategie verder uitgebreid. De focus ligt op Facebook, Twitter en Instagram. Voor radiofragmenten maakt FunX gebruik van SoundCloud en voor beeldproducties van YouTube. Op Facebook heeft FunX ruim 90.000 likes, een groei van 100% ten opzichte van het jaar ervoor. De Twitter-account telde ruim 18.000 volgers en op Instagram volgden circa 13.000 luisteraars FunX.

FUNX.NL

In de tweede helft van 2015 nam het aantal webbezoekers toe naar een maandelijks gemiddelde van 1 miljoen.

De populairste content op FunX.nl wordt gevormd door de elf audiostreams bestaande uit de vijf radio-edities NPO FunX, FunX Amsterdam, FunX Rotterdam, FunX Den Haag en FunX Utrecht en zes specialistische radiostreams: Hip Hop, Arab, Dance, Latin, Reggae en SlowJamz. Deze audiostreams zijn niet alleen via internet te beluisteren maar ook via de mobiele FunX App.

toplicht

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Verstuur